[O1] Nie można zredukować z 2 biegu na 1

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • weis
    Classic
    • 2011
    • 11

    [O1] Nie można zredukować z 2 biegu na 1

    baca10, zmiana
  • abba
    Drive
    • 2010
    • 59

    #2
    [O1] Nie można zredukować z 2 biegu na 1

    Auto to octavia 1.4
    Generalnie biegi chodzą bardzo ładnie, ale jadąc ok. 15km/h na drugim biegu chcę wrzucić pierwszy bieg to mam z tym problem.
    Czy w ogóle powinno się redukować biegi z drugiego na pierwszy?

    Komentarz

    • JanuszSz
      RS
      S_OCP Member
      • 2007
      • 2835
      • Superb II combi (3T5)

      #3
      Chyba wszystkie auta tak mają.Jedynka nie jest synchronizowana,więc nie jest wskazana próba wkładania w czasie jazdy.Powinna służyć do ruszenia z miejsca.
      Zbilansowana dieta to piwo w obu dłoniach.

      Komentarz

      • beaviso
        Elegance
        • 2010
        • 767
        • Octavia II (1Z3)
        • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

        #4
        Są sytuacje, które tego wymagają. Trudno, by zatrzymywać auto całkowicie przed włączeniem jedynki, prawda? Poza tym ruszanie z bardzo małej prędkości i 2. biegu też obciąża silnik i przyciera sprzęgło. Moje TDI nie lubi podnoszenia się z miejsca na dwójce, wymaga zbyt długiego przytrzymania sprzęgła, ale inaczej gaśnie. Podobnie jak kontynuowanie jazdy pod stromą górkę gdy sytuacja wymaga redukcji do 1. Albo przygotowanie się do zjazdu z bardzo stromej górki (hamowanie silnikiem na 1. biegu).

        Oczywiście można redukować z 2. na 1. bieg. I zawsze jest to mniejszy lub większy opór - na ile, to zależy od konkretnej skrzyni. Ta w mojej O2 TDI akceptuje to całkiem nieźle. Dla porównania, w starym Golfie III 1.9 TDI było jeszcze lepiej, jak w masło, a w Vectrze C 1.9 CDTI jest gorzej i dość brutalnie.

        Dwie rady z własnej praktyki:

        - redukcja do 1.biegu np. podczas dojeżdżania do skrzyżowania, o ile nie planujemy zatrzymać samochodu, powinna odbyć się możliwie najpóźniej, tzn. w momencie gdy auto ma najniższą prędkość, a sama czynność wykonana z czuciem - nie na chama. U mnie wygląda to tak, że bieg wchodzi praktycznie sam, lekko popychany, bez żadnego zmuszania, na dwie fazy - najpierw popycham z dwójki na położenie środkowe, oczywiście cały czas wajcha idzie po lewej krawędzi, a za moment, dohamowując, popycham wajchę tylko ciut mocniej i jedynka gładziutko wskakuje sama. Gdy patrzę jak bezceremonialnie tą samą czynność wykonuje moja wiecznie spiesząca się żona, to widzę, jak bardzo delikatnie ja ją wykonuję :lol:

        - redukcje do 1. przy większych prędkościach rzędu ~20 km/h mogą wiązać się z szarpnięciem. No i synchronizatory mają sporo pracy. Można temu skutecznie przeciwdziałać - robisz przegazówkę. Sprzęgło, wajcha na luz, puszczasz sprzęgło, dajesz gaz, ponownie wciskasz sprzęgło i wkładasz z luzu jedynkę, puszczasz sprzęgło, jazda. Trochę praktyki i całkiem płynnie można to robić. Brak szarpania i przeciążeń to przede wszystkim ulga dla elementów samochodu, bo pasażerowie i ich komfort mają znaczenie drugorzędne :P Powiem więcej - inne biegi też czasami tak redukuję, zwłaszcza gdy muszę gwałtownie zredukować bieg (szybka decyzja o wyprzedzaniu, albo konieczność natychmiastowego przyspieszenia - np. z 5. do 3. lub z 4. do 2.), albo gdy chcę mocno wyhamować silnikiem. Przegazówka poprawia synchronizację i znacząco eliminuje szarpnięcia/obciążenia.

        M.

        [ Dodano: Pon 27 Cze, 11 17:33 ]
        Zamieszczone przez JanuszSz
        Chyba wszystkie auta tak mają.Jedynka nie jest synchronizowana,więc nie jest wskazana próba wkładania w czasie jazdy.Powinna służyć do ruszenia z miejsca.
        Oczywiście że jest synchronizowana. Nawet w Polonezie była. Tylko w F126p nie...

        M.
        666 4U

        Komentarz

        • abba
          Drive
          • 2010
          • 59

          #5
          Zamieszczone przez beaviso
          a w Vectrze C 1.9 CDTI jest gorzej i dość brutalnie.
          no wlasnie u mnie tez dosyc "brutalnie" to trzeba zrobić i wtedy wejdzie, ale czy jest to usterka, czy normalna sprawa?

          Komentarz

          • Sev
            L&K
            • 2007
            • 1295

            #6
            Zamieszczone przez JanuszSz
            Chyba wszystkie auta tak mają.Jedynka nie jest synchronizowana,więc nie jest wskazana próba wkładania w czasie jazdy.Powinna służyć do ruszenia z miejsca.
            Niezsynchronizowana jedynka to była w kaszlaku. Już W PF125 i Poldku wszystkie biegi oprócz wstecznego były z synchronizatorami i tak jest w niemal wszystkich (głowy nie dam) współczesnych samochodach.

            A w żuku 3 biegowa z jedynką do siebie i w dół to cala była bez synchronizacji, to była jazda
            6Y20VT codename FiA - v.1.5 - 213KM/339Nm
            Polecam NETCAR.PL - Opony i Felgi, VAGSerwis.pl

            Komentarz

            • kabanos
              RS
              • 2011
              • 4544
              • Octavia I combi (1U5)
              • ASV 1.9 TDI VP 110 KM

              #7
              Zamieszczone przez JanuszSz
              Chyba wszystkie auta tak mają.Jedynka nie jest synchronizowana,więc nie jest wskazana próba wkładania w czasie jazdy.Powinna służyć do ruszenia z miejsca.
              Jedynka jest synchronizowana, inaczej nawet przy delikatnym toczeniu się wbijając jedynkę usłyszałbyś zgrzyt. Przy 15km/h spróbuj chwilke przytrzymać drążek wbijając bieg, synchronizatory w skrzyni muszą wyrównać prędkość obrotową i później nie powinno być problemów z włączeniem. Z drugiej strony przy tych 15km/h to spokojnie zapinasz 2 i ogień

              >>>moja srebrna kombi strzała<<<

              Komentarz

              • ruwado
                RS
                • 2009
                • 14885
                • Octavia IV (NX3)

                #8
                abba, ale co znaczy "mam problem"? Wrzucasz 1 z oporem? czy w ogóle nie możesz jej wrzucić?

                Zawsze jak lekko tocząc się z 2 wpycham na 1, to nie jest tak łatwo jak np. z 3 na 4. Jest pewien opór. W każdym autko tak było. Zależy jak bebechy w skrzyni sie ustawią, raz jest z lekkim oporem, raz idzie jak po maśle. Ale wejść musi przy minimalnej prędkości. Porównaj jak jest w jakimś innym autku!
                Zamieszczone przez abba
                Czy w ogóle powinno się redukować biegi z drugiego na pierwszy?
                jak prawie się zatrzymujesz jadąc na 2, ale od razu masz ruszyć, to lepiej przy minimalnej prędkości wrzucić 1 niż zamęczać sprzęgło z 2. Nieraz trzeba. Np. w korku, nieraz przed światłami.
                pozdrawiam - Darek

                Komentarz

                • adeks
                  Drive
                  S_OCP Member
                  • 2007
                  • 87

                  #9
                  Zgodnie z teorią bieg pierwszy służy wyłącznie do ruszania. Praktycznie w każdym aucie wbicie jedynki jest niemożliwe do momentu prawie, że zatrzymania się. Jeździłem wieloma samochodami i w większości działa to tak samo.
                  Pozostaje przyjąć to do wiadomości i nauczyć się jeździć tak aby nie redukować do jedynki
                  Octavia 2.0 BKD

                  Komentarz

                  • Sev
                    L&K
                    • 2007
                    • 1295

                    #10
                    Ja redukuję często do 1 i nie mam z tym problemu. A to dlatego że na 2 biegu przy ok. 30km/h mam ok 1500rpm i o przyspieszeniu w 1.8T mogę zapomnieć. Zabawa zaczyna się około 2500
                    6Y20VT codename FiA - v.1.5 - 213KM/339Nm
                    Polecam NETCAR.PL - Opony i Felgi, VAGSerwis.pl

                    Komentarz

                    • abba
                      Drive
                      • 2010
                      • 59

                      #11
                      Zamieszczone przez ruwado
                      abba, ale co znaczy "mam problem"? Wrzucasz 1 z oporem? czy w ogóle nie możesz jej wrzucić?
                      Da się wrzucić, ale nie idzie jak po maśle. Wchodzi z dużym oporem, ale z większości wypowiedzi zaczynam wnioskować, że to częste i jak najbardziej normalne zachowanie?

                      Komentarz

                      • ruwado
                        RS
                        • 2009
                        • 14885
                        • Octavia IV (NX3)

                        #12
                        Wg. mnie (jak pisałem wyżej) jak najbardziej normalne, jeśli nie towarzysza temu żadne podejrzane zgrzyty, stuki itp.
                        pozdrawiam - Darek

                        Komentarz

                        • splawik
                          L&K
                          S_OCP Member
                          • 2006
                          • 1292

                          #13
                          Zamieszczone przez abba
                          Generalnie biegi chodzą bardzo ładnie, ale jadąc ok. 15km/h na drugim biegu chcę wrzucić pierwszy bieg to mam z tym problem.
                          Tylko po co? Wrzucasz 2 przy takiej prędkości i jazda. :szeroki_usmiech

                          Zamieszczone przez beaviso
                          Poza tym ruszanie z bardzo małej prędkości i 2. biegu też obciąża silnik i przyciera sprzęgło. Moje TDI nie lubi podnoszenia się z miejsca na dwójce, wymaga zbyt długiego przytrzymania sprzęgła, ale inaczej gaśnie.
                          Diesel to nie benzyna. Śmiało i przy 10km/h w benzyniaku zapinasz 2 i nie szarpie, W drugim aucie, dieslu to poniżej 20/h mogę zapomnieć o zapinaniu dwójki, strasznie to denerwujące.

                          Ps. U mnie w benzynie tak do 15km/h wchodzi jedynka całkiem ok, potem nie chce, a jeszcze potem zgrzyta :diabelski_usmiech
                          A6 Avant 1.9 TDI AVG - przedlift
                          AR 156 SW 1.9 JTD 16V - półlift
                          O1 Combi 1.6 MPI BFQ - polift
                          -------------------------------------------------
                          Dysponuję kasownikiem do poduszek VAG

                          Komentarz

                          • abba
                            Drive
                            • 2010
                            • 59

                            #14
                            Zamieszczone przez splawik
                            Tylko po co? Wrzucasz 2 przy takiej prędkości i jazda.
                            ale ja zwalniam, bo dziury na drodze

                            Komentarz

                            Pracuję...